Projekt - Zavádění environmentální výchovy do výuky na ZŠ Velká Bíteš

083Rozvojový program Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy - Podpora environmentálního vzdělávání výchovy a osvěty (EVVO) ve školách v roce 2007. Cílem programu bylo podpořit environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu realizovanou v souladu se školními vzdělávacími programy nebo dosavadními vzdělávacími programy.

 

 

V souladu se státní vzdělávací politikou a se státním programem EVVO (environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty) České republiky a jeho strategického cíle – praktického uplatňovaní principů udržitelného rozvoje v celé výchovně vzdělávací struktuře společnosti jsme se pokusili začlenit EVVO do našeho školního vzdělávacího programu. Projekt byl podpořen státním rozpočtem ČR. (Poskytovatel dotace - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy)

Náš projekt byl zaměřen na začlenění prvků EVVO do běžné výuky na naší škole, ale i na přípravu pedagogických pracovníků pro environmentální vzdělávání. V rámci tohoto projektu jsme spolupracovali se Střediskem ekologické výchovy Ostrůvek Velké Meziříčí a nestátní neziskovou organizací Rezekvítek Brno (občanské sdružení, jehož posláním je sdružovat občany, kteří se dobrovolně věnují ekologické výchově a ochraně přírody). Hlavním cílem projektu bylo realizovat dílčí cíle dlouhodobého plánu EVVO ZŠ Velká Bíteš Škola pro život a tím vytvořit vhodné podmínky pro EVVO. Důležité pro nás je začlenění výstupů projektu do aktualizace Školního vzdělávacího programu ZŠ Velká Bíteš.

Z vytyčených cílů v oblasti používaných metod a forem práce to byly: 
  • organizace přednášek a besed s EVVO tematikou
  • spolupráce se středisky ekologické výchovy - výukové programy
  • podpora výuky v terénu – exkurze s regionálním zaměřením realizace dílčího projektu v rámci plánů EVVO – projekt „Učíme se v přírodě“
Cíle v oblasti provozu a organizace školy:
  • vybudování přírodní učebny – příprava studie
  • zajištění pomůcek s EVVO tematikou - nákup pomůcek a vytvoření vlastní pomůcky regionálního charakteru – Příroda Velké Bíteše
  • vytvořit dostatečný zdroj informací - vybavení knihovny o publikace s EVVO problematikou zvyšovat ekogramotnost pedagogického sboru
Vlastní realizace projektu: Zavádění environmentální výchovy do výuky na ZŠ Velká Bíteš – Škola pro život

29. 8. 2007 V rámci zvyšování ekogramotnosti pedagogického sboru naší školy všichni učitelé navštívili Středisko ekologické výchovy Ostrůvek Velké Meziříčí (detašované pracoviště OPS Chaloupky). Po představení střediska a jeho činnosti jsme se seznámili s nabídkou ekologických výukových programů (včetně pobytových programů na Chaloupkách), pomůckami, metodickými krabicemi, publikacemi a knihovnou. Dál nám byly představeny projekty (energie, neseparuj se, bioodpad, na zelenou…) a vlastní programová nabídka střediska. Jednalo se o lesní programy na zahradě s ukázkami: hmatek (co patří do našeho lesa), dramatiky stromů (příp. jak roste strom), my jsme strom (scénické představení stavby stromu). Následovaly programy v herně o zvířatech s ukázkou zpívajícího pexesa, programy o rostlinách - rukodělné s ukázkou a ochutnávkou bylinkových čajů. V rámci programu oživování starých řemesel jsme pracovali s přírodními materiály. Zajímavé byly i programy o odpadech s ukázkami třídění odpadů a recyklovaných výrobků, ale i program o nářečích. Z ukázek bylo jasné, že možnosti začlenit EVVO do výuky mají nejen přírodovědné předměty. Jednalo se o motivační návštěvu s cílem ukázat možnosti nabídky střediska pro výuku našich žáků a případné začlenění spolupráce se střediskem do ŠVP naší školy.

084085082
 
 
Touto akcí jsme navázali užší spolupráci s SEV Ostrůvek Velké Meziříčí. Ta pokračovala výběrem programů pro pobyt žáků ve Středisku ekologické výchovy. Žáci 6. ročníku (82 žáků) absolvovali v termínech 27. 11. a 5. 12. 2007 celodenní program o odpadech a šetrném nakupování. Chlapci a děvčata prošli několika zajímavými činnostmi. V průběhu dopoledne se učili třídit odpad, poznávali věci vyrobené z plastu, co patří mezi výrobky z hliníku, co je papírového apod. Diskutovali o tom, na jaká sběrná místa různý odpad uložit. Uvědomovali si i význam recyklace, jejíž podmínkou je právě umění třídit odpad. Žáci se také ocitli v „obchodě“, měli za úkol „nakupovat“ potraviny, ale podle nich pouze ty ekologicky šetrné vůči přírodě – samozřejmě hlavně svým obalem. Dokonce poznali ekoznačku České republiky a typy výrobků, které se jí označují. Vymýšleli i reklamní slogany na ekologické výrobky, např.: „Jsem toaletní papír, záchodový pán. Přírodě neuškodím, ekoznačku mám.“

Programy jiného zaměření měly třídy 1. stupně, což ukazuje následující tabulka:
 
Datum - Třída - Dětí - Program
30. 10. 2007 - 1.AB - 45 - Podzimní tvoření
29. 09. 2007 - 1.C - 23 - Podzimní tvoření
19. 11. 2007 - 2.B - 27 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
19. 11. 2007 - 2.A - 26 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
23. 11. 2007 - 3.A - 18 - Lesní čarování
20. 11. 2007 - 3.B - 17 - Lesní čarování
21. 11. 2007 - 3.C - 21 - Lesní čarování
28. 11. 2007 - 4.A - 19 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
26. 11. 2007 - 4.B - 22 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
27. 11. 2007 - 4.C - 18 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
29. 11. 2007 - 5.C - 21 - Než si ukrojíme krajíc, Ubrousku prostři se
 
Celkem je absolvovalo 257 dětí. Například v rámci programu Než si ukrojíme krajíc si děti zopakovaly základní druhy obilovin, dozvěděly se, co předchází tomu, než se dostane chléb na náš stůl. Samozřejmě si vyzkoušely umlít mouku a dokonce si pochutnaly na chlebové placce, kterou si samy upekly.
 
097099098
 
 
V rámci besed s EVVO tematikou a spolupráce s odborníky proběhla 30. 11. 2007 přednáška na téma „Ochrana přírody aneb veselé historky o činnosti ochránců přírody v Brně.“ Přednášel pan Ing. Roman Zajíček, zaměstnanec AOPK v Brně (Agentura ochrany přírody a krajiny). Dvouhodinových přednášek se zúčastnili žáci 7. a 8. ročníku (celkem 161 žáků), kteří v přírodopise ochranu přírody probírají v rámci výuky. Žáci se dozvěděli informace o ochraně přírody v ČR, legislativě, záchranných stanicích pro živočichy a hlavně příhody z praxe. Dále zajímavostí o životě bobrů a jejich odchytu z důvodu vážení, měření a odběrů vzorků DNA, o zachraňování labutí na Brněnské přehradě, vyslechli jsme veselou historku o záchraně ledňáčka, kterého sestřelil tenisový míček na kurtech, a také co ohrožuje život ledňáčků v České republice. Neméně zajímavé byly příběhy křečků a syslů přizpůsobených k životu na golfových hřištích a letištních plochách a povídání o zachraňování malých ježků před zimou (to může být mnohdy bezúčelné, protože v přírodě přežívají ti nejsilnější a často není potřeba příliš zasahovat do přírodního výběru). Ke konci přednášky dal pan Zajíček prostor dotazům a zase jsme se mohli zasmát povídání o jeho lovu piraní a boji s krokodýlem v Jižní Americe, o odchytu mývala v Brně, či se podivovat z našeho pohledu možná krutému rozmnožování kudlanek a některých pavouků.

A co se dětem líbilo nejvíc? Nadšené byly z korálovky, kterou si mohly dokonce pohladit a ze strhujícího vyprávění o životě hadů.

Ohlasy žáků:

„Přednáška byla velmi zajímavá, spoustu jsem si z toho zapamatovala a pomohlo mi to do přírodopisu. Co nejdřív by to chtělo opáčko!“ Míša Škodová

„Bylo to moc dobrý a líbilo se mi, jak pan Zajíček všechny žáky ovládl a přitom to bylo srandovní.“ Iveta Horáčková
„Bylo to super a mohlo by se to zopakovat!“ Lucie Bahenská a Dominik Trojan

„Přednáška byla zábavná, avšak i zajímavá a informativní. Pobavili jsme se a zároveň se něco dověděli.“ Markéta Dohnalová a Lucie Holubářová

„Bylo to vtipné, nejvíc se mi líbilo, jak chytali bobra.“ David Škorpík

091090
 
 
Za důležité pro vytvoření vhodných podmínek pro EVVO považujeme přípravu podkladů pro studii přírodní učebny u naší základní školy. Oslovili jsme jednoho z předních českých odborníků na permakulturu Čestmíra Holušu, který má zkušenosti s návrhy školních zahrad s permakulturními a regionálními prvky. V průběhu měsíce listopadu a prosince jsme prohlédli prostor vedle školy, vhodný k tomuto účelu. Na základě našich požadavků byla zpracována studie, podle níž budeme dále pokračovat v postupných krocích při tvorbě přírodní učebny. Studie je k nahlédnutí v kanceláři koordinátora EVVO.

Projekt - Zavádění environmentální výchovy do výuky na ZŠ Velká Bíteš
K utváření vhodných materiálních podmínek pro EVVO rovněž patří vybavení školy učebními pomůckami pro EVVO. V tomto směru jsme se obrátili na občanské sdružení Rezekvítek Brno, jehož tvůrčí centrum vytváří kvalitní pomůcky v podobě publikací, videozáznamů, software a učebních pomůcek pro EVVO. Do výuky jsme pořídili 3 specializované učební pomůcky - Krabice jehličí, Krabice vody, Krabice ptáků zpěváků. Pomůcky jsou metodicky skvěle připravené. Učitelkám I. stupně a vyučujícím přírodopisu přijel tyto materiály předvést ředitel kanceláře sdružení Ing. Petr Laštůvka. Toto bližší seznámení s pořizovanými učebními pomůckami by mělo vést k jejich co nejefektivnějšímu využití.

089088







Učební pomůcky zaměřené na region Velké Bíteše
jsme si vytvořili sami. Jedná se o krabice: Příroda Velké Bíteše a okolí,které obsahují letáky - vlastní texty použitelné jako učební texty o regionu, určovací literaturu, mapy, CD s fotografiemi a prezentacemi o přírodě regionu, sbírku minerálů typických pro region, sadu laminovaných originálních fotografií a v rámci projektu vydané pexeso Příroda Velké Bíteše. Specifické potřeby mají na I. stupni naší školy, proto krabice pro tento stupeň obsahuje kromě jiných publikací navíc pomůcky k pozorování - mikroskop a lupy. Tyto pomůcky využíváme ve výuce např. prvouky, přírodopisu, zeměpisu, rodinné výchovy.

085086087
 
 
V rámci projektu jsme zřídili knihovnu s EVVO tematikou, která v současnosti obsahuje 25 pečlivě vybraných publikací, kterou chceme nadále rozšiřovat. Knihy jsou na požádání dostupné všem pedagogickým pracovníkům. Seznam knih i s anotacemi je k nahlédnutí ve školní PC síti.

Realizace školního projektu EVVO – „Učíme se v přírodě“ terénní výuka jako součást ŠVP ZŠ Velká Bíteš se skládala z těchto částí:
Projektový den - Den stromů - středa 24. 10. 2007 žáci 6. ročníku pracovali ve čtyřech skupinách – badatelské, dramaticko-detektivní, tvořivé a experimentální. Ve dvouhodinových blocích se střídali v různých činnostech, z nichž badatelská skupina byla zaměřená na terénní výuku. V rámci činností v této skupině žáci podle klíče určovali stromy, odhadovali jejich výšku i stáří, měřili obvod, dokonce si hráli na stromy – představovali cévní svazky, ve kterých proudí voda – měli za úkol si pomocí naběraček předat co největší množství vody. Vše svědomitě zapisovali do pracovních listů. Vyvrcholením projektového dne byla vzájemná prezentace všech činností, kterými žáci prošli. Výsledky všech aktivit byly vystaveny na nástěnkách v budově školy.

094093092
 
 
Exkurze žáků 7. ročníku do NPR Mohelenská hadcová step musela být z důvodu klimatických podmínek odložena na jaro. Prostředky vyčleněné na tuto akci jsme využili na uhrazení výukových programů pro žáky 1. stupně na SEV Ostrůvek Velké Meziříčí a tvorbu učební pomůcky Příroda Velké Bíteše. Exkurze Chráněná území Velkobítešska - 9. ročník se podle plánu uskuteční na jaře 2008. K exkurzím máme již připraveny pracovní listy pro žáky.

Propagace projektu probíhala průběžně na webových stánkách školy www.zsbites.cz., dále také v regionálním tisku. Závěrečná tisková zpráva z projektu se nachází www.zsbites.cz (sekce projekty - Zavádění environmentální výchovy do výuky na ZŠ Velká Bíteš).

Výstupy projektu - shrnutí

  • Zakoupené učební pomůcky s EVVO tematikou a jejich využívání ve výuce - Krabice jehličí, Krabice vody, Krabice ptáků zpěváků
  • Učební pomůcka: Příroda Velké Bíteše a okolí (2 x krabice: CD s fotografiemi a prezentacemi, laminované fotografie s popisky, literatura, pracovní listy, mapy, didaktické hry, puzzle, sada minerálů Velkobítešska, letáky Příroda Velké Bíteše, pexeso Příroda Velké Bíteše)
  • Knihovna s EVVO tematikou (25 publikací)
  • Přírodní učebna – vytvořená studie
  • Spolupráce s SEV: výukové programy pro žáky 1. stupně a 6. ročníku na SEV Ostrůvek Velké Meziříčí (257 žáků 1. stupeň, 82 žáků 6. ročník)
  • Exkurze učitelů na SEV Ostrůvek v rámci zvyšování ekogramotnosti pedagogického sboru (46 učitelů)
  • Spolupráce s odborníky - beseda pro žáky 7. a 8. ročníku - Ochrana přírody v ČR - Ing. Roman Zajíček (161 žáků)
  • Realizace školního projektu EVVO – „Učíme se v přírodě“ (podpora terénní výuky) - projektového dne Den stromů - terénní výuka pro 6. ročník (82 žáků)
  • Připravené pracovní listy k exkurzím pro 7. a 9. ročník (exkurze se uskuteční na jaře 2008 - 189 žáků)
  • Články v regionálním tisku - Zpravodaj města Velká Bíteš, Exit 162
  • Podrobná tisková zpráva o projektu na webových stánkách školy www.zsbites.cz (sekce Projekty)

Akce uskutečněné v rámci projektu budou zařazeny do ŠVP ZŠ Velká Bíteš Škola pro život - při jeho aktualizaci jako nedílná součást vzdělávání žáků na naší škole. Jedná se především o využití pomůcek, vybraných výukových programů na SEV a začlenění systému exkurzí jako součásti běžné výuky. Díky projektu se podařilo realizovat řadu bodů dlouhodobého, ale i ročního plánu EVVO ZŠ Velká Bíteš. Všechny vytyčené cíle byly splněny, pouze realizace exkurze pro 7. ročník byla přesunuta z důvodu klimatických podmínek na jarní období a bude hrazena z prostředků školy. Částku vyčleněnou na exkurzi jsme použili na výukové programy na SEV pro 1. stupeň. Prezentace výstupů projektu pro veřejnost proběhne na jaře v rámci výstavy pořádané školou.

Projekt se přímo dotkl či nejbližší době dotkne všech učitelů (50) i žáků školy (678).

zpracoval
Mgr. Pavel Holánek
Koordinátor EVVO
na ZŠ Velká Bíteš
17. 1. 2008

Zřizovatel

  • Velká Bíteš

Podpořil

  • Kraj Vysočina

Partnerské odkazy

  • Ověřená firma
  • Učebna v přírodě
  • Příroda velkobítešska
Nahoru